20
Жов

Зумери та міленіали на місцевих виборах. Як вплине на результат перегонів перше пострадянське покоління?

Вперше до категорії виборців віком 18-29 цього року належатимуть ті, хто народився у незалежній Україні. Зумери, які перший раз прийдуть на дільниці, та міленіали, які вже мають досвід впливу на президентські та парламентські перегони, можуть стати серйозною електоральною силою-2020.

Хоч треба зазначити, що українські міленіали (покоління Y) «спізнилися». На початку минулого десятиліття в Україні Інтернетом було охоплено лише близько 30% населення, тоді як у США – 73%, у Німеччині – 83%, у прибалтійських країнах – понад 60% (за даними ООН 2011 року). Зараз Інтернетом користуються понад 70% українців, однак очевидний цифровий, технологічний та соціально-економічний розрив дає підстави говорити про відтворення глобальних тенденцій в Україні з істотним запізненням. Можливо через це необхідність цифрової трансформації стала пріоритетом держави лише зараз. А от покоління Z, що народилося із вже діючими екаунтами у соціальних мережах, прийшло майже вчасно. Але чи стануть вони активними учасниками державотворчих процесів?

Впевнений, що це залежить від того, чи буде запроваджено державою ефективну уніфіковану модель реалізації молодіжної політики на рівні об’єднаних територіальних громад. Йдеться про алгоритми соціальної взаємодії, що повинні базуватися на визначенні потреб молоді в окремій громаді, створенні відповідної молодіжної інфраструктури, ресурсному забезпеченні молодіжного простору, стимулюванні економічної та громадської діяльності. Якщо цей «ліфт» запрацює в умовах децентралізації, то маємо шанс посилити роль молоді у політичному житті країни та пригальмувати потік зовнішньої трудової міграції.

Тому цього року ми навряд чи побачимо різкі відмінності електоральної поведінки молоді. Також стверджувати, що цінності покоління 18-29 позбавлені тягаря радянського минулого, – є перебільшенням. Але факт народження в незалежній Україні цілого виборчого прошарку, має символічне значення – адже молодь завжди була і залишається рушієм позитивних соціальних змін.

Але ситуація зміниться вже через кілька виборчих кампаній. Ось тоді і матимемо потужний симбіоз енергії двох поколінь з принципово новим типом мислення і усіма притаманними їм рисами – здатністю швидко орієнтуватися в інформаційних потоках, схильністю до міграції, стурбованістю глобальними проблемами, недовірою до інституцій, прагненням до подолання соціальної нерівності.